Citroën DS (1955 – 1975): пионер на хидропневматската суспензија, еден од најреволуционерните и најубавите автомобили во историјата
На 5 октомври 1955 година во салонот во Париз беше претставен првиот Citroën DS, легендарниот Frog (жаба), а еден ден подоцна започна производството во фабриката Javel во Париз. Траеше до 24 април 1975 година и беа произведени 1.455.746 примероци.
Освен OHV моторот од 1911 кубни сантиметри со моќ од 75 КС при 4500/мин., дизајн со долг „од“ (78 x 100 mm), кој беше претставен во 1934 година, во познатиот модел Traction Avant, сè друго беше како од друга планета.
Течното тело долго 4838 mm, широко 1790 mm и високо 1470 mm, кое наликуваше на жаба (тоа е таен прекар), но и на ајкула, имаше превртена аеродинамика (тогаш сензационално Cd 0,38). Имаше диск сопирачки напред, со што Citroën DS стана прв меѓу моделите со висока продукција со таква опрема.
Интересно е и тоа дека понуди огромно растојание помеѓу оските од 3125 mm. Суспензијата беше независна на сите четири тркала, но тоа беше само почеток на револуционерната природа на овој модел. Во конгенијални автомобили во тоа време, хидрауличниот систем се користел само за сопирачките, а во ретки случаи и за сервото за управување.
Citroën DS го користеше и за суспензија, хидропневматска, првата активна суспензија, која користеше хидрауличен притисок од 1,7 бари. Компанијата од Париз веќе го користеше во најопремената верзија на моделот Citroën Traction Avant, но само одзади. Имаше и покрив од фиберглас, кој го спушти центарот на гравитација и ја зголеми и онака одличната стабилност и ја намали вкупната тежина.
Citroën DS беше интересен бидејќи имаше нула радиус на воланот, што ја зголемува стабилноста на воланот (првиот автомобил со негативен радиус на воланот беше Audi 80 од 1972 година).
Со вкупна тежина од 1220 кг (хидропневматската суспензија додаде дополнителни 65 кг), и одлична аеродинамика, можеше да достигне 145 км/ч со 4-степен менувач, а до 100 км/ч забрзуваше за 20 секунди. Во тоа време беше во ред.
Хидропневматската суспензија овозможи рачно прилагодување на висината во пет позиции, растојание од подлогата од 9 до 28 см. Со секое наредно суспензијата стануваше сè поцврста и поцврста, а во горната поради 64 проценти од масата на предните тркала можеше да вози на три тркала (без едно задно)!
Не беше потребен кран (дигалка), туку потпори. При менување на тркалата, автомобилот би се подигнал до крајната положба, би се поставувале потпорите и потоа висината на тркалото би била поставена на средната положба. Citroën DS стана сензација во салонот во Париз и хит на пазарот, а набрзо се покажа дека името е кратенка од францускиот La Déesse (Божица).
Покрај стандардната верзија, во 1958 година пристигна и караван долг 4990 мм. Во него уживаат сите, од богати фабриканти и естрадни уметници до највлијателните политичари и државници. Луксузно опремениот Citroën Frog станува официјално возило на француските претседатели, од генералот де Гол (de Gaulle) до Жорж Помпиду ( Georges Pompidou).
На домашниот пазар се нуди нешто поскромна основна верзија на ID19. Интересно, првиот Citroën DS имаше инсталација од 6 волти, која беше префрлена на 12V во 1960 година. Моќта на моторот беше зголемена на 80 КС на 4250 врт/мин во 1961 година, кога беше претставена верзијата Кабриолет.
Во 1965 година беше инсталиран нов, помодерен мотор од серијата DY со 1972 кубни сантиметри и 84 КС при 5250 вртежи во минута, а помоќна верзија со 2175 см и 100 КС при 5750 вртежи во минута беше понудена во верзиите DS 21 и DX. Редизајнот после 12 години е направен во 1970 година.
Успешниот дизајн стана уште поуспешен (должината беше зголемена на 4874 mm) бидејќи напред беа поставени двојни светла под капакот од плексиглас, а внатрешните светла беа механички свртени, поврзани со механизмот за управување.
Верзијата DS 20 со 90 КС на 5750 брт/мин беше претставена во 1968 година, кога беше претставен DS
21 со 104 КС, а во 1971 година DS 20 доби зголемена моќ на 98 КС. Понатамошен чекор кон динамиката и луксузот беше во 1969 година, кога DS 21 со електронско вбризгување гориво на Bosch D-Jetronic беше зголемен на 120 КС со 5250/мин и доби 5-брзински менувач и во 1971 година, кога беше опремен со 3 -брзински автоматски менувач BorgWarner.
Врвната варијантата DS 23 пристигна во 1972 година, со мотор со работен волумен од 2347 кубни сантиметри и моќ од 110 КС во верзија со карбура и DS 23 i.е. со 126 КС. Можеше да достигне 185 km/h и да забрза до 100 km/h за 10,4 секунди. Во текот на својата кариера, овој модел беше произведен и во поедноставни верзии ID 19, D Spécial и S Super/ 5. До 24 април 1975 година беа произведени 1.455.746 примероци, од кои 1.330.750 беа произведени во Париз, а се произведени и склопени уште во Австрија (Хајделберг ), Португалија (Мангуаоде), Велика Британија (Слау) и Југославија (Копер).
Поради својот стил и ексклузивност, Citroën DS имаше богата филмска кариера…